Studentbo fusioneras med Hyresbostäder
For information in English, see below.
Studentbo har fram tills nu varit ett dotterbolag till Hyresbostäder. Nu fusioneras Studentbo helt med Hyresbostäder.
Vi vill att du ska känna dig trygg med att Studentbo som namn kommer att finnas kvar med samma hemsida, samma skyltar på våra hus och samma fokus på studenters behov. Det som förändras är hur vi organiserar oss bakom kulisserna, för att kunna samordna våra resurser och skapa en mer effektiv verksamhet. Målet är enkelt: att du ska få tillgång till det bästa möjliga utbudet av bostäder och en service som är både snabb, personlig och tillgänglig.
Fusionen påverkar dig som hyresgäst på flera olika sätt. Här har vi samlat all information du behöver.
Kontoret stängs – Välkommen till Hyresbostäder
Studentbo-kontoret stänger den 7 oktober. Från och med den 14 oktober är du välkommen till Hyresbostäder, Botorget, på S:t Persgatan 80. Om du har ärenden mellan den 8 och 13 oktober hänvisar vi dig till telefon: 011-21 16 70.
Hyresbostäder, Botorget
- Adress: S:t Persgatan 80.
- Öppettider: Tisdag, onsdag och torsdag, kl 10–15.
Från och med 13 oktober hittar du denna information under Kontakta oss.
Ny kundtjänst
I och med fusionen kommer även kundtjänst/felanmälan att slås ihop. Det innebär att när du kontaktar oss kommer du till Hyresbostäder. Men oroa dig inte – du kommer få precis lika bra hjälp.
Från och med 1 november är det nytt telefonnummer och ny e-postadress.
- Telefonnummer: 011-21 16 00
- Öppettider telefon: Måndag–torsdag 08–15, fredag 08–14.
- E-post: kundtjanst@hyresbostader.se
Nytt autogiro och bankgiro
I och med fusionen ska du från och med novembers hyresavi betala din hyra till Hyresbostäder i Norrköping. Du som betalar med autogiro behöver uppdatera din autogiroanmälan om du vill att novembers hyra betalas via autgiro. Du som använder e-faktura behöver inte göra något.
Autogiro
För att ansöka om nytt autogiro gör du så här:
- Logga in på din mobil- eller internetbank och leta upp var du anmäler autogiro.
- Sök mottagare: Hyresbostäder i Norrköping AB (BG: 349-1743).
- Under betalnummer anger du ditt kundnummer, som finns högst uppe till höger på din hyresavi.
- Fyll i uppgifterna som efterfrågas.
- Godkänn/skicka anmälan.
Manuell inbetalning med bankgiro
Du som betalar manuellt med bankgiro behöver uppmärksamma det nya bankgironumret som är: 349-1743
E-faktura
Du som betalar med e-faktura behöver inte göra något. Den enda ändringen är att det på e-fakturan står ett nytt bankgironummer.
Om du glömmer att byta
Om du inte ändrat ditt autogiro innan 8 oktober kommer du få betala manuellt via bankgiro fram tills att du ansöker om nytt autogiro.
Om du inte betalar din hyra manuellt och med rätt bankgironummer får du en påminnelse när förfallodatumet har passerat.
Vad händer med Studentbo?
Studentbo som namn finns kvar, från fasadskyltar till vår webb. Du kommer bara att märka att Hyresbostäders logga dyker upp lite här och där, och att det är Hyresbostäder du når när du ringer eller mejlar.
Allt det andra är precis som vanligt: samma hem, samma hyresavtal, samma omtanke och samma närhet, bara med lite fler som finns där för dig.
Studentbo merges with Hyresbostäder
Until now, Studentbo has been a subsidiary of Hyresbostäder, Norrköping’s largest property housing company. Soon, Studentbo will merge with Hyresbostäder.
We would like to provide you with some important information regarding how this affects you as a tenant.
Our office is moving
Our current office opposite Campus Norrköping will close on October 7th, and re-open at Hyresbostäder’s ”Botorget”, S:t Persgatan 80 on October 14th.
If you have any urgent enquiries between 8th-13th October, please call: 011-21 16 70.
Botorget
- Address: S:t Persgatan 80.
- Opening hours: Tuesday, Wednesday and Thursday, 10 am–3 pm.
From 13th October, you will find this information on under Contact us.
New customer service
With the merger, our customer services will also be merged. This means that when you call or mail us, Hyresbostäder will answer. But don’t worry – you will get just as good help.
From 1st November, we have a new phone number and new email address.
- Phone number: 011-21 16 00
- Telephone times: Monday–Thursday 08–15, Friday 08–14.
- Email: kundtjanst@hyresbostader.se
Pay your rent to a new bank account
With immediate effect, you will pay your rent to Hyresbostäder. If you make your payment to the wrong account, we will not receive your rent, and you may be subject to extra costs from a debt collection agency.
International Bank Transfer
If you do not have a Swedish bank account, you must use the following details when making an international bank transfer from your bank.
New bank account:
- IBAN SE3695000099603421475223
- BIC/SWIFT NDEASESS
Direct Debit
If you have been paying your rent from a Swedish bank account by direct debit, you will have to pay your rent manually via bankgiro until you apply for a new direct debit from your bank.
How to apply for a new direct debit from a Swedish bank account
- Log in to your internet bank and find where you register for direct debit.
- Search for recipient: Hyresbostäder i Norrköping AB (BG: 349-1743).
- Under payment number, enter your customer number, which is located at the top right of your rent notice.
- Fill in the information requested.
- Approve/send the registration.
Manual bankgiro payment
If you pay manually by bank transfer, please note the new bankgiro: 349-1743
E-invoice
If you pay by e-invoice, you don’t need to do anything.
What is happening to Studentbo?
Studentbo as a name will remain, from facade signs to our website. You will only notice that Hyresbostäder’s logo will appear here and there, and that it is Hyresbostäder that you will reach when you call or email.
Everything else is just as usual: the same home, the same rental agreement, the same service and the same proximity, just with a few more people who are there for you.